Total Pageviews

Saturday, 11 October 2014

Mungkinkah akan ku temui ??

 Assalamualaikum sahabat2 smua.. dah lama xupdate blog ni. harini terpikir dan asyik merenung pasal ni. hehe mungkin sebab rindu shabat2 di tanah air , sahabat yang selalu bersama semasa susah dan senang. . di situlah mula tamrin bersama2. usrah bersama-sama . kenal erti perjuangan.. Allah..Sebenarnya ,di mana pun kita berada , kita perlukan SAHABAT ..Tapi, xsemua yang kita impikan , kita harapkan kita boleh dapat... xperlu cerita panjang pun sebab ni bukan masa nk memburuk2kan orang. kita hanya perlu pujuk hati untuk lebih tabah dan tidak putus asa..                                          
 PATAH HATI ADALAH PROSES UNTUK MEMBENTUK JIWA YANG KUAT!! selagimana 'sahabat' itu tetap mengabdikan diri pada Allah , kita tetap kawan walau teruk ke perangainya , buruk perlakuan pada kita. kita tetap se'AKIDAH'..biar hati kita sakit , biar hati kita berkorban .. Allah.kuatkan hatiku... 




 

Monday, 22 September 2014

Sharing itu sedekah....

Assalamualaikum..selamat pagi semua..
ni satu perkongsian video Buat tatapan pengunjung blog ni.. mungkin blh bg manfaat. sesaje je untuk hilangkan ke'stresss'an yang melampau ni..hehe



Wednesday, 17 September 2014

masa yang diberkati ^-^



Assalamualaikum.. harini.. nk ckp sal mase. time ssesibuk bt esaimen ni, mase trase sgt singkat. huhuhu.. TAPI.. Dalam kesibukan ni lah , kita kna pandai cari keberkatan masa tu. Acap kali sentap ngn tguran naqibah , sibuk pun jgn tgl Allah.. jgn tgl Islam ... memang xdinafikan , time sibuk ni la amalan hari2 dok buat jd tgl .hermm.. Tp betul.. kalau kite sibuk , tapi kite berusaha utk curi sdikit mase utk sumbangkan pd islam , masa tu akn jd lbih diberkati..  #teguran utk diri sendiri#

Islam mengajar manusia cara menjaga dan mengurus masa dengan baik serta berkesan mengikut kehendak syariat antaranya:




1.  Membuat  perancangan  yang teliti. Setiap pekerjaan sudah pasti akan dilaksanakan mengikut masa tertentu. Justeru, penjadualan adalah sesuatu yang  mustahak.  Jadual  hendaklah disediakan dengan kemas dan rapi bagi mengelakkan berlakunya sebarang pembaziran masa.


Tempoh  menyiapkan  sesuatu kerja hendaklah ditetapkan untuk mengelakkan kerja  tertangguh  dan  tidak  sistematik.  Nabi  Allah  Ibrahim a.s sendiri umpamanya  menyediakan jadual khusus dalam waktu hidupnya seharian untuk bermunajat  (berzikir)  kepada  Allah SWT,  bermuhasabah  diri  dan berfikir mengenai ciptaan Allah SWT serta keperluan hidupnya seperti makan dan minum.

2.  Sentiasa  menepati  masa  kerana  sebagai  umat  Islam yang sentiasa inginkan  kemajuan  diri, hendaklah sentiasa menepati masa bagi mengelak timbulnya  hal  negatif  lain  akibat  kecuaian tidak mematuhi ketepatan masa.  Kata-kata  hikmat  menyatakan:  “Jangan  tangguh  kerja  hari ini sehingga hari esok”.

3.  Jangan  membazir  masa kerana orang yang benar-benar menghargai masa akan  sentiasa  memastikan waktu terluang diisi perkara bermanfaat untuk dirinya hingga tidak mempunyai waktu melakukan perkara merugikan.

4.  Menjaga  kualiti  masa. Kualiti masa berbeza mengikut aktiviti serta keperluan  tetapi  Islam  sudah menyusunnya mengikut batas tertentu yang pasti sesuai dan perlu diambil perhatian semua umat muslimin.

5.  Berlumba-lumba  meningkatkan  kualiti  dan  produktiviti.  Manusia dituntut  menghasilkan sesuatu yang berkualiti dan bermutu supaya setiap masa  dilalui  memberi kebaikan. 

Rasulullah SAW bersabda  yang bermaksud: 

“Sesungguhnya  Allah  kasih  kepada seseorang di antara kamu apabila bekerja sentiasa meningkatkan mutu kerjayanya.”

6.  Beristiqamah  dalam  melakukan  kerja.  Kekuatan  untuk  mengekalkan semangat  dan  usaha  boleh dilakukan apabila seseorang menyedari bahawa setiap tugas itu adalah ibadat kepada Allah SWT.

Firman  Allah  SWT yang  bermaksud:   

“Maka  apabila kamu telah selesai (dari sesuatu  urusan)  kerjakanlah  dengan  bersungguh-sungguh  (urusan) yang lain. Dan hanya kepada Tuhan-Mu hendaknya kamu berharap.”

7.  Mengambil iktibar daripada masa silam. Setiap pekerjaan atau tugasan dilakukan  tidak semuanya akan menghasilkan kejayaan seperti diharapkan, namun  Islam menuntut kita supaya sentiasa menjadikan masa silam sebagai panduan membina kekuatan diri menghadapi dugaan hidup.


“Sesungguhnya sudah berlaku sunnah Allah SWT sebelum daripada kamu, kerana itu berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana akibat orang yang mendustakan Rasul-Nya.” (Surah al-Imran, ayat 137)

8. Martabat manusia dinilai dengan masa. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: 

“Sebaik-baik manusia yang panjang umurnya dan baik pula pekerjaannya, manakala sejahat-jahat manusia ialah yang panjang umurnya tetapi buruk pula amalannya.”
Allah SWT menyatakan dengan terang dan jelas berkenaan orang yang untung dan rugi dalam pengurusan masa hidup mereka melalui firman yang bermaksud: 

“Demi masa, sesungguhnya manusia itu berada dalam kerugian, kecuali orang yang  beriman dan beramal soleh, dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.”

Golongan  manusia  yang tidak akan rugi ini adalah golongan manusia yang melakukan  kerja  dan  tugasan  hidup  mereka  dengan  menepati kehendak syariat.  Dengan  beberapa  kaedah dinyatakan, orang beriman dan beramal soleh  akan  berusaha  melakukan sesuatu pekerjaan dengan rasa insaf dan penuh penghayatan.



Manusia  yang  untung  ini juga akan sentiasa memohon kepada Allah SWT untuk menguatkan  semangat  mereka  dalam perjuangan hidup di samping berusaha membantu rakan taulan serta saudara seagama dengan pesanan berguna.


Orang  yang  beruntung  dalam  hidup  adalah  mereka yang beriman dengan mengikrarkan lidahnya dan membenarkan hatinya bahawa semua ajaran dibawa junjungan Rasulullah SAW adalah benar belaka.

Selain  beriman,  dia juga mengerjakan apa yang diimankannya dan membuat kebajikan  mendatangkan  manfaat kepada umum serta membawa orang lain ke arah jalan diredai.

wallahua'lam...

Tuesday, 16 September 2014

sahabat-sahabat till Jannah ;-) ;-)

Imam Al-Ghazali berpesan kepada anak lelakinya: “Wahai anakku, sekiranya engkau berasa perlu untuk bersahabat dengan seseorang, maka hendaklah engkau memilih orang yang sifatnya seperti berikut: 
  1. Jika engkau berbakti kepadanya, dia akan melindungi kamu
  2. Jika engkau memerlukan pertolongan daripadanya, dia akan membantu kamu
  3. Jika engkau menghulur sesuatu kebaikan kepadanya, dia akan menerimanya dengan baik
  4. Jika engkau rapatkan persahabatan dengannya, dia akan membalas balik persahabatan kamu
  5. Jika engkau merancangkan sesuatu, nescaya dia akan membantu kamu
  6. Jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripada kamu, dia akan menutupnya.
  7. Jika dia mendapat sesuatu kebajikan (bantuan) daripada kamu , dia akan menghargai atau menyebut kebaikan kamu.
  8. Jika engkau meminta bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya
  9. Jika engkau berdiam diri (kerana malu hendak meminta) dia akan menanyakan kesusahan kamu
  10. Jika kamu berdua berselisih faham, nescaya dia lebih senang mengalah untuk menjaga kepentingan persahabatan.
  11. Dia membantumu menunaikan tanggungjawab serta melarang melakukan perkara buruk atau maksiat.
  12. Jika datang sesuatu bencana menimpa dirimu, dia akan meringankan kesusahan kamu
  13. Jika engkau berkata kepadanya, nescaya dia akan membenarkan kamu
  14. Dia mendorongmu mencapai kejayaan di dunia dan di akhirat.

Teman yang paling baik adalah apabila kamu melihat wajahnya, kamu akan teringat akan Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu agama, melihat gerak-gerinya teringat mati.


“sebaik-baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik-baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya” (H.R al-Hakim)

Manusia adalah insan kerdil yang sentiasa cenderung melakukan kesilapan … Bedampinglah kamu dengan insan-insan yang mampu menasihatimu apabila kamu melakukan kesalahan… serta insan yang mampu menerima teguran apabila dia melakukan kesilapan. Kerana manusia itu diciptakan saling memelukan….



    #sya#nad#pia#gyra#meen#     
                                                                  
     Ukhuwah KITA bagai seutas tasbih …… di cipta untuk mengingatiNya… ada awal tiada penghujungnya…..dibahagikan untuk cintaNya dan diratib untuk redhaNya…..YOU'RE my everything...

3 PERKARA YANG PERLU DISEGERAKAN :)


Sabda Rasulullah saw, 

Maksud Hadis: "Wahai Ali, ada tiga perkara janganlah di lewat-lewatkan. Yang pertama : Solat apabila telah masuk waktunya, yang kedua : Jenazah apabila telah hadir dan yang ketiga : anak dara apabila telah ada orang sekufu dengannya”.

1) Apabila telah masuk solat, maka bersegeralah menunaikannya.

Dalam sebuah hadis dari Abdullah bin Mas'ud r.a, seorang sahabat telah bertanya Nabi saw :-


Maksudnya : "Amalan manakah yang paling utama? Nabi saw menjawab : Bersolatlah pada waktunya. Aku berkata : kemudian apa? Nabi bersabda : berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa. Aku berkata : kemudian apa lagi?. Nabi bersabda : berjihad dijalan Allah" ( HR Bukhari)

2) Nabi saw menyuruh kita agar segera mengkebumikan jenazah iaitu apabila jenazah itu telah selesai dimandi, dikafan dan di sembahyangkan. Sabda Rasulullah saw, 

Maksudnya : "Hendaklah kamu segera mengkebumikan jenazah(mayat), jika jenazah itu baik kamu mendekatkan dia kepada kebajikan, dan jika jenazah itu tidak baik bererti kamu melepaskan kejahatan daripada tengkok kamu".(Muttafaqun Alaihi) 

3) Nabi saw menyuruh agar ibu bapa yang mempunyai anak gadis supaya menyegerakan pernikahannya jika sudah ada orang yang sekufu meminangnya. Ia bertujuan untuk mememilhara dirinya dari maksiat dan fitnah.
Kalau hendak diikat dengan tali pertunangan, janganlah memakan masa yang lama sehingga dua, tiga atau empat tahun kerana bimbang akan berlaku sesuatu yang tidak elok seperti maksiat dan sebagainya. Paling baik ikatan pertunangan hanya memakan masa enam bulan atau setahun.

Ibu bapa perlu ingat, bertunang bukan lesen untuk membenarkan anak-anak gadis keluar dengan lelaki tunangannya. Pasangan yang sudah bertunang dan ingin mendirikan rumahtangga hendaklah memelihara tingkah laku mereka kerana aman damainya rumahtangga bergantung kepada apa yang telah mereka lakukan sebelum berkahwin.

Akhir kalam, sebarkan, free dapat pahala. Ye ke? InsyaALLAH kalau dengan ikhlas. Hanya Allah yang berhak bagi ganjaran.

Wassalam! :)

Thursday, 11 September 2014


Assalamualaikum..Nak cerita pasal kahwin lah dalam entry ni.Boleh tak?Kalau sebut je pasal kahwin sure excited sangat kan.Sapelah yang tak suka kahwin kan.kalau boleh nak kahwin cepat cepat je kan.Boleh je, nikah gantung jalan penyelesaiannya.


Eh eh bukan Sya nak cerita pengalaman Sya nikah gantung.Sya Nikah pun belum lagi (just cita2 jer..haha) so tak dapatlah nak share.Nak share topik ni sebab hari ni dok check tenet tetibe jumpe kisah sal nikah gantung.. bnyk cgt tgk entry yg cite sal pngalaman diorang dlm nikah gantung..hemm.. ad bnyk jg manfaatnya,.yelah kan, ad org yg ckp nikah awl ni , susah.. nk bljr tnggi2 xdpt.. nnt yg akn hadapi.. gaduh?? cerai?? Nauzubillah .. Tp pndapat sya , lau remaja sekarang couple je kan. yelaa.. pndapat lain2..hem2..Ni yg sya petik dri fb seorang hamba Allah..

by Ustaz Hashim Al-Maranji 

Dalam adat Melayu perkahwinan dimulai dengan pertunangan sedangkan mengikut cara yg diamalkan dalam masyarakat dulu iaitu nikah gantung adalah lebih menepati maksud khitbah dalam Islam bukannya bertunang. Ada orang yang menyamakan Khitbah dalam Islam sebagai pertunangan adalah tidak tepat.


Akibat dari cara khitbah yang salah telah menjadikan pertunangan sebagai asas untuk menghalalkan "coupling" (dulu disebut berdua2an atau merendet) antara lelaki dan wanita. Ada yang memberi alasan untuk ber'couple' dulu atau bertunang dulu untuk kenal mengenali satu sama lain sedangkan hubungan perkahwinan bukan isu hukum Thourndike "cuba-cuba" atau "trial and error". Ia adalah satu amanah dalam Islam. Ramai di kalangan remaja pernah mengatakan, “Alah, takkan tak boleh couple ustaz, kita ni bukan hidup zaman dulu lagi. Lagipun bukan buat apa-apa, untuk suka-suka aje!”. Ada yang berkata,"Bertunang boleh kenal hati budi, kalau tak sesuai boleh putuskan tapi kalau dah kahwin susahlah, nak bercerai malu!"



Tu jer yg blh dikongsi..ehh.. sya bkn nk galakkan korang lpas ni trus kawen .hehehe.. tp InsyaAllah cara ni cara yg terbaik bt pasangan yg :
  • Masih BELAJAR
  • TidaK cukup KEWANGAN
  • XBERSEDIA menghadapi dan memegang tanggungjawab berumah tangga ..
Lebih baik berkahwin dari ber'couple islamic' 
wallahua'lam...


Tuesday, 5 August 2014

taaruf jomm...

salam
first , let me describe a little about me.
i'm an ordinary pers0n where tend to do mistaken.
so u girls n guys please let me know if u ols don't like with my behavior.
tq all keep smiling :)